Alla inlägg den 16 mars 2008

Av Therese - 16 mars 2008 19:27

Det var Library Lovers kampanj jag såg och bloggade om häromdagen. Då uppfattade jag dock inte namnet. Kan man göra annat än att applådera initiativet? Det skulle vara att shoppa en fin skrivbok i deras web shop då...

Av Therese - 16 mars 2008 18:53

Om jag hade 250 amerikanska dollar att spendera på vad jag ville eller om någon vill köpa en present till mig så skulle det mest perfekta vara ett foto av Zena Holloway. Titta och dröm er bort i en blandning mellan Aqua world och Narnia. Underbart!

Av Therese - 16 mars 2008 15:03

 

Varje år köper människor i Sverige tusentals katter som sedan dumpas på återvinningsstationer, lämnas kvar i sommarstugan eller släpps ut i skogen. Man räknar med att det finns flerahundra tusen hemlösa katter i Sverige. Katthemmen tar emot cirka 7000 varje år. Det är en enorm diskrepans därimellan. Huskatter är inte vildkatter. De klarar sig inte själva. De kommer dö av svält, köld eller på andra plågsamma sätt.


En katt kostar ofta ingenting. Många blir glada över att någon hämtar deras kattungar som de får alldeles för många av eftersom de inte kasterar/steriliserar sina katter. Det finns ett alldeles utmärkt förslag som i kort går ut på att ägande av katter ska jämställas med ägande av hundar.


Frågan om djurens rättigheter är något som den nuvarande regeringen uppenbarligen tycker är ointressant. Detta manifesteras kanske tydligast genom nedläggningen av Djurskyddsmyndigheten. I övrigt verkar de flesta partier idag vara ovilliga att se djurens rätt till liv som en rättighet och verkar inte heller vilja kännas vid fakta från FN där köttindustrin är den enskilt största orsaken bakom växthuseffekten.


Nu gled jag egentligen bort från det jag avsåg att argumentera för i detta inlägg. Nämligen; köp ingen katt om du inte är beredd att ta ett fullgott ekonomiskt och socialt ansvar för den under 20 år framåt och köp din katt från ett av alla de katthem som finns runt om i Sverige. De gör ett fantastiskt jobb!


Här finns flera hundra katter som väntar på ett hem.


Bilderna är lånade från Södertälje katthem som även är vår Lisas räddare.

Ovido - Quiz & Flashcards