Alla inlägg den 2 mars 2008

Av Therese - 2 mars 2008 14:12

 

Efter att ha kämpat mig igenom Caipirinha med döden (Jag vet inte vaför jag läste klart den. Jag brukar lägga bort böcker jag inte gillar ganska fort. Jag tror att det var för jag hade läst någon recension om oväntade vändningar och jag väntade på dessa antar jag... ) ska jag nu läsa en bok jag sett fram emot och som numera finns i pocket. Nämligen En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie. Författaren är född år 1977 i Nigeria men studerar numera afrikansk historia vid Yale. Boken är hennes andra. Den första Purple Hibiscus har inte översatts till svenska.


En halv gul sol berättas utifrån tvillingsystrarna Olannas och Kainenes perspektiv men även utifrån Ugwus, som är tjänstepojke till Olannas man. Boken skildrar både det genom självständigheten hoppfulla tidiga 60-talet samt det sena 60-talet med konflikter mellan stammar och utbrytningen av Biafra.

Ovido - Quiz & Flashcards