Direktlänk till inlägg 8 juli 2008

Den inre kretsen / Hembiträdet

Av Therese - 8 juli 2008 19:16

Jag blev positivt överraskad av Marie Jungstedt kriminalroman Den inre kretsen. Jag är ingen stor fan av kriminalromaner, men det är något speciellt med mord och Gotland. De passar varandra så fint på något sätt. Håkan Östlunds debut Släke är ytterligare ett strålande exempel på detta. Jungstedts roman handlar om en grupp arkeologistudenter som gräver på Gotland samtidigt som människor och hästar blir mördade under ritualliknande former. Spännande, men lite antiklimax var det dock. Det stora problemet med krimalromaner och skälet till att jag inte läser så många är just att de alltid är beskaffade med antiklimax. Jag har aldrig läst en som hållt till sista sidan. Jag har faktiskt helt sonika slutat läsa när det börjar ordna upp sig och läsaren börjar få klarhet i upplösningen. Författarens ord blir överflödiga och det är bättre att överlämna boken till någon bättre behövande.


Vad gäller Hembiträdet så måste jag erkänna att jag numera känner mig som en hängiven beundrare till Marie Hermansson. Hembiträdet är det bästa som jag läst hittills, och då har de andra varit bra. Boken handlar om en karriärkvinna som blir besatt av ett bostadsområde, skaffar sig ett påhittat alterego och börjar arbeta som städerska i en av villorna. Hembiträdet känns som en skildrig av vad som skulle hända om någon följde alla impulser och tankar som kom (ett av diagoskriterierna för psykopati för övrigt...) Samtidigt finns alltid det poetiska och sagoaktiga hos Hermansson och det är därför de alltid ger något mer.

 
 
Ingen bild

Borzita

8 juli 2008 19:34

Hejsan! Jag kan bara hålla med dig i det du skriver. Har läst alla tre böckerna själv och tyckte de var bland det bästa jag läst.
Precis som du tycker jag dock att de sista sidorna ibland är överflödiga. Men jag har en "fix idé" om att inte lämna en bok oläst. Så jag tragglar på till den sista punkten i boken/böckerna trots trögheten i slutet.

 
Ingen bild

Lotta

8 juli 2008 21:04

"Bätte behövande??" Mhm, nu vet jag varför dina gamla deckare numera står i min stora bokhylla. Men som sagt, jag köpte på eget bevåg fyra stycken sprillans pocket i fredags som lektyr till sommaren =) Weei

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese - 2 juli 2009 18:33

Hoppas du har det bra i Kongo!  

Av Therese - 14 maj 2009 18:24

Världens finaste!

Av Therese - 19 april 2009 17:54

I helgen har jag läst Marie Jungstedts debutroman "Den du inte ser". Fascinerande eftersom att jag läst alla de påföljande i okänd ordning. Vad gäller själva kriminalhistorien så spelar det egentligen ingen roll. Det trixiga blir de ganska omfattande...

Av Therese - 9 april 2009 17:56

Göran Greider har två sidor. En i vilken han är en högljudd debattör och en där han är en lugn och ödmjuk trädgårdsvän. Om jag inte missminner mig har jag tidigare skrivit om hans fantastiska landskapsskildringar i "Fucking Sverige". Nu är det som om...

Ovido - Quiz & Flashcards