Direktlänk till inlägg 27 april 2008

Linas kvällsbok 1 och 2

Av Therese - 27 april 2008 15:35

Det tog mig emot att läsa Emma Hambergs Linas kvällsbok eftersom att Mossvikenfruar ungefär är det löjligaste jag läst under 2000-talet (eller ok, Hanne Vibeke Holst ligger i samma division). Lyckligtvis kan jag konstatera att i Linas kvällsböcker kommer Hamberg till sin rätt. Det är i ungdomslitteraturen som hon regerar.


Linas kvällsbok 1 och 2 är böckerna som alla som varit 14 år eller som känner någon som varit 14 år, alltså alla, borde läsa. Antingen läser du den för att känna igen dig eller så läser du den för att förstå. Hamberg gör en hyllning till de vanliga tjejerna och killarna. Till de som varken är coolast eller töntigast samtidigt som hon påvisar hur spröda kategorierna är och hur lätt (och svårt) det är att falla och resa sig igen. Hamberg skriver för de som präglas både av femismens ifrågasättande och kamp samt av sexindistrin och HM:s ideal. Läs läs läs!

 
 
Emelie

Emelie

28 april 2008 14:39

De böckerna är verkligen värda att läsa!
Älskar dem :)

http://www.bokbloggen.webblogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese - 2 juli 2009 18:33

Hoppas du har det bra i Kongo!  

Av Therese - 14 maj 2009 18:24

Världens finaste!

Av Therese - 19 april 2009 17:54

I helgen har jag läst Marie Jungstedts debutroman "Den du inte ser". Fascinerande eftersom att jag läst alla de påföljande i okänd ordning. Vad gäller själva kriminalhistorien så spelar det egentligen ingen roll. Det trixiga blir de ganska omfattande...

Av Therese - 9 april 2009 17:56

Göran Greider har två sidor. En i vilken han är en högljudd debattör och en där han är en lugn och ödmjuk trädgårdsvän. Om jag inte missminner mig har jag tidigare skrivit om hans fantastiska landskapsskildringar i "Fucking Sverige". Nu är det som om...

Ovido - Quiz & Flashcards