Direktlänk till inlägg 27 april 2008

Tove Jansson - Lyssnerskan

Av Therese - 27 april 2008 15:55

Att Tove Jansson är så mycket mer än mumintrollen är nog känt för de flesta. Ändå är det förvånandsvärt få som läser hennes övriga publikationer. En bok för alla har gett ut novellsamlingen Lyssnerskan som de presenterar som "En samling med lågmälda och starka noveller om vardagslivets mystik och tristess". Detta är en väldigt träffande beskrivning. Lyssnerskan består av 18 kortare noveller som med ett distinkt språk fångar egenskaper. Huvudpersonerna i novellerna beskrivs oftast utifrån en egenskap eller ett förhållningssätt. Jansson försöker inte ge en heltäckande bild av någon (vilket de flesta som företar sig det ändå misslyckas med) utan hon vågar välja. Mina favorit är "svart-vitt" som skildrar en tecknare som får ett uppdrag att illustrera en skräckantologi som han inte blir skrämd av.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese - 2 juli 2009 18:33

Hoppas du har det bra i Kongo!  

Av Therese - 14 maj 2009 18:24

Världens finaste!

Av Therese - 19 april 2009 17:54

I helgen har jag läst Marie Jungstedts debutroman "Den du inte ser". Fascinerande eftersom att jag läst alla de påföljande i okänd ordning. Vad gäller själva kriminalhistorien så spelar det egentligen ingen roll. Det trixiga blir de ganska omfattande...

Av Therese - 9 april 2009 17:56

Göran Greider har två sidor. En i vilken han är en högljudd debattör och en där han är en lugn och ödmjuk trädgårdsvän. Om jag inte missminner mig har jag tidigare skrivit om hans fantastiska landskapsskildringar i "Fucking Sverige". Nu är det som om...

Ovido - Quiz & Flashcards