Direktlänk till inlägg 13 april 2008

Det är inte du. Det är vad du läser.

Av Therese - 13 april 2008 19:55

Jag brukar alltid, sådär lite lagom sent, upptäcka de teman som avhandlats under veckan bokbloggvärlden på söndagskvällen. Detta beror helt enkelt på att det endast är då som jag tar mig tid att läsa alla underbara inlägg bland mina favoritbokbloggare. Ett genomgående tema denna vecka har handlat kring huruvida man kan bedöma/veta något om människor utifrån deras bokhyllor. I veckans diskussioner har röster hörts som låtit säga både att bokhyllan är ett skäl att genast avsluta en relation och att  den alltid går att förbättra.


Min gamla rumskamrat M (som förövrigt granskade nufunna bekantskapers bokyllor indiskret i timmar) sa att hon inte kunde förhålla sig till människor som inte har en enda bok hemma. Det är sant! Likaså människor som bara har kurslitteratur. Hur kul är det att försöka inleda ett litterärt samtal om "Macroeconomics" eller "Styrelseskick och politk"? Eller med någon som har alla klassiker men som ändå inte har något att säga för de är bara prydnadsföremål? Isåfall är det bättre att ha få men lästa pocketböcker från topplistan och stå för det!


För bokälskaren representerar bokhyllan mycket mer än hos den som inte är lika förälskad i sina böcker. Det är oftast ganska lätt att se en människas relation till sin bokhylla. För en person som pluggar ekonomi för att jobba på bank och placera aktier och fullständigt struntar i filosofiska dilemman i aktiesparande eller att läsa om desamma är nog bokhyllan endast ett kvitto på att universitetet är avklarat. En sådan bokhylla är förvisso direkt frånstötande (vilket förmodligen även ägaren är) men egentligen säger den kanske mer om dig själv än om den stackars ekonomen.


Men ok, om jag ska vara helt ärlig så är jag en sådan som direkt spanar in bokhyllan vart jag än kommer. Bokhyllan är mitt badrumsskåp. Och, bokyllan skulle kunna få mig att vända och gå, eller iallafall aldrig komma tillbaka.


Läs mer hos:

New York Times

Telegraph

Bokhora

 
 
L.

L.

5 maj 2008 00:28

HAhaha, jaaavisst är det så!
Bokhyllan inspekteras, noga. Finns ingen bokhylla att inspektera blir jag otroligt misstänksam. :D

http://avantgardet.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese - 2 juli 2009 18:33

Hoppas du har det bra i Kongo!  

Av Therese - 14 maj 2009 18:24

Världens finaste!

Av Therese - 19 april 2009 17:54

I helgen har jag läst Marie Jungstedts debutroman "Den du inte ser". Fascinerande eftersom att jag läst alla de påföljande i okänd ordning. Vad gäller själva kriminalhistorien så spelar det egentligen ingen roll. Det trixiga blir de ganska omfattande...

Av Therese - 9 april 2009 17:56

Göran Greider har två sidor. En i vilken han är en högljudd debattör och en där han är en lugn och ödmjuk trädgårdsvän. Om jag inte missminner mig har jag tidigare skrivit om hans fantastiska landskapsskildringar i "Fucking Sverige". Nu är det som om...

Ovido - Quiz & Flashcards