Direktlänk till inlägg 24 mars 2008

Bokfemman - Hus, hem, rum

Av Therese - 24 mars 2008 18:02

Malin har aviserat att veckans bokfemma (den 45:e) blir den sista. Efter ett års bokfemmeri stängs fabriken. Sista temat är valfritt. Jag hoppas och tror att många duktiga bokbloggare har teman som snurrat i huvudet under bokfemmanperioderna. Jag har ett; hus, hem, rum. En säkert kort om man ska sälja in en bok hos mig är att berätta om hur författaren skildrar miljöer, och då särskilt hus. En bra skildring av hemmiljöer kan lyfta en annars halvdålig roman. Läsaren får en djupare förståelse av karaktärerna och en riktigt bra miljöskildring kan ofta vara den stora behållningen av en bok och vara det som etsar sig fast i minnet.


Detta tema är något som jag för övrigt även älskar i film. Om jag ska hyra en skräckfilm blir det ofta sådana om hemlighetsfulla spökhus, hotell eller slott. Inkörsporten till min favoritförfattare genom tiderna (kvinna, ej svensk) Joyce Carol Oates var just hennes skildringar av miljöer och byggnader. Här är min bokfemma med fritt tema:


Joyce Carol Oates – Bellefleur. Stort hus på landet fyllt med människor, hemligheter och katter.


Marie Desplechin – Utan mig. En liten kall lägenhet i Frankrike.


Siri Hustvedt – Vad jag älskade. För Bill Wechlers lägenhet.


Titti Persson – Sju sköna snubbar. Underbart kollektivhus med oändligt antal rum fyllda med livshistorier.


Joyce Carol Oates – Mitt i livet. Oates är bäst på att beskriva byggnader. Denna konstnärsboning vid en sjö är superb. Jag skulle lika gärna ha valt de båda huvudpersonerna respektive hem i Vintersolstånd eller de slitna lägenhetern i Jag ska ta dig dit.


 
 
marlan

marlan

26 mars 2008 20:53

VAd menas med en bokfemma? Jag famlar i ovisshet och behöver bli upplyst..!

http://avantgardet.blogspot.com

 
Therese

Therese

27 mars 2008 19:32

Varje vecka hittat bokbloggar-Malin på ett tema inom vilket man väljer fem böcker. Sedan bloggar man... Kolla på:

http://worldofmalin.blogspot.com/2008/03/bokfemman-vecka-13.html

http://bokbloggen.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese - 2 juli 2009 18:33

Hoppas du har det bra i Kongo!  

Av Therese - 14 maj 2009 18:24

Världens finaste!

Av Therese - 19 april 2009 17:54

I helgen har jag läst Marie Jungstedts debutroman "Den du inte ser". Fascinerande eftersom att jag läst alla de påföljande i okänd ordning. Vad gäller själva kriminalhistorien så spelar det egentligen ingen roll. Det trixiga blir de ganska omfattande...

Av Therese - 9 april 2009 17:56

Göran Greider har två sidor. En i vilken han är en högljudd debattör och en där han är en lugn och ödmjuk trädgårdsvän. Om jag inte missminner mig har jag tidigare skrivit om hans fantastiska landskapsskildringar i "Fucking Sverige". Nu är det som om...

Ovido - Quiz & Flashcards