Direktlänk till inlägg 15 mars 2008

Lilla du och jävla jag

Av Therese - 15 mars 2008 08:33

 

I Lilla du och jävla jag beskriver Jonas sin relation med Thora Wall, eller Johan Wensheim sin relation med Kerstin Thorvall, som han anser den såg ut. (Bortsett från sidan 95 då Johan genom någon slags freudiansk felskrivning kallar huvudpersoner för Jonas). Jag läste någon recension där det stod att det är svårt att förhålla sig till denna genre. Ska den förstås som en självbiografi eller en roman? Som jag ser det är det omöjligt att se den endast som en roman. Wensheims övertydliga parafraser av Thorvalls litteratur och sig själv gör att det knappast heller är meningen.


Jonas/Johan framställs i boken som en ytterst osympatisk person. Han är ytlig och våldsbenägen, tjatig och ointelligent. Det stora problemet i boken, förutom de plumpiga syftningarna till Thorvalls beundrandsvärda författarskap, är att den misslyckas med vad som egentligen är grunden i densamma; nämligen att skildra relationer. Såväl Jonas/Johans relation till Thora/Kerstin saknar djup och Jonas/Johans relation till sina föräldrar är katastrof.


Språkmässigt är boken är skriven med en hackande prosa om än inte helt utan vissa träffsäkra meningsbyggnader. Språkligt är boken absolut inte det sämsta jag läst. Språket är dock mycket ungdomligt och det går heller inte att undgå att fundera på om det direkta i detsamma är ett misslyckat försök att Thorvallifiera berättelsen.


Behållningen av boken var att förstå varför Thorvall blev så upprörd att hon övervägde att stämma Wenshiem. Vissa skribenter har hävdat något i stil med "du får vad du förtjänar" och syftat på Thorvalls Jag minns alla mina älskare och hur de brukade ta på mig. Dessa angrepp är ett slag i luften. Varje älskare borde känna sig hedrad att få bli omskriven av Thorvall. Det kan man knappast hävda om Lilla du och jävla jag.

 
 
L.

L.

24 mars 2008 03:34

Jag har ännu inte läst denna. Jag måste göra det. Verkligen.

http://avantgardet.blogspot.com

 
Anna

Anna

20 februari 2012 02:49

Vilken fin blogg du har! Har varit här och kollat några gånger tidigare. Har för inte så längesen skapat en egen blogg :)

http://annaaaaajoh774.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese - 2 juli 2009 18:33

Hoppas du har det bra i Kongo!  

Av Therese - 14 maj 2009 18:24

Världens finaste!

Av Therese - 19 april 2009 17:54

I helgen har jag läst Marie Jungstedts debutroman "Den du inte ser". Fascinerande eftersom att jag läst alla de påföljande i okänd ordning. Vad gäller själva kriminalhistorien så spelar det egentligen ingen roll. Det trixiga blir de ganska omfattande...

Av Therese - 9 april 2009 17:56

Göran Greider har två sidor. En i vilken han är en högljudd debattör och en där han är en lugn och ödmjuk trädgårdsvän. Om jag inte missminner mig har jag tidigare skrivit om hans fantastiska landskapsskildringar i "Fucking Sverige". Nu är det som om...

Ovido - Quiz & Flashcards