Direktlänk till inlägg 11 mars 2008

Skräp, skräp, skräp!

Av Therese - 11 mars 2008 18:58

 

Mitt läsande har sakta snurrat i en nedåtgående spiral. Efter Bodil Malmstens fina loggbok känns det mesta just som skräp, skräp och åter skräp. Peter Kihlgårds Kicki och Lasse hade jag förvisso inte skyhöga förväntningar på, men inte ens mina förhoppningar om lättsam, medioker underhållning uppfylldes. Boken är tråkig och kan närmast liknas vid gubbsnusk (Jämför Tantsnusk). Både Kicki och Lasse verkar tämligen blåsta, språket är pratigt och handlingen inget vidare. Inga rekommendationer här inte!


Nästa besvikelse var Karin Alftegens Skugga. Jag är, som jag skrivit förut, imponerad av Alftegens språk och brukar få sympatier för hennes karaktärer. Skugga är dock hennes klart sämsta bok. Karaktärerna i boken beskrivs (kommer till tals i) egna kapitel och läsaren förväntas genom dessa skapa sin förståelse för deras olika synsätt och livhistorier. Dock blir det förutsägbart och pretentiöst. Redan efter det första av Kristoffers kapitel är sambandet uppenbart för alla som någonsin sett eller läst en brittisk deckare. Nej, skärpning Alftegen!


En halv gul sol verkar lovande men om jag ska vara ärlig är den lite för tung för att fungera som pendeltågslektyr och läsningen har gått trögt. Jag ska snart börja sortera lite i mina bokhögar och se vad som står på tur. Med förhoppning och en trevligare läsupplevelse, givetvis... Alltid lika vackra Selma från det soliga rummet 25 meter upp i den förra lägenheten.


 
 
Ingen bild

Mamman

15 mars 2008 12:50

....men Lisa då?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese - 2 juli 2009 18:33

Hoppas du har det bra i Kongo!  

Av Therese - 14 maj 2009 18:24

Världens finaste!

Av Therese - 19 april 2009 17:54

I helgen har jag läst Marie Jungstedts debutroman "Den du inte ser". Fascinerande eftersom att jag läst alla de påföljande i okänd ordning. Vad gäller själva kriminalhistorien så spelar det egentligen ingen roll. Det trixiga blir de ganska omfattande...

Av Therese - 9 april 2009 17:56

Göran Greider har två sidor. En i vilken han är en högljudd debattör och en där han är en lugn och ödmjuk trädgårdsvän. Om jag inte missminner mig har jag tidigare skrivit om hans fantastiska landskapsskildringar i "Fucking Sverige". Nu är det som om...

Ovido - Quiz & Flashcards