Direktlänk till inlägg 26 juli 2008

Slutrapport: Martina Lowden - Allt

Av Therese - 26 juli 2008 11:47

Jag har läst klart Allt nu på förmiddagen. Tanken var att ha läst klart den innan den 29:e när Lowden är sommarvärd i P1, men jag blev klart mycket fortare. Jag skulle inte ha läst så fort. Allt måste läsas lååångsamt för att bli riktigt bra. Det är då som alla dessa språkliga karameller kommer fram. Alla subtila och övertydliga parafraseringar och referenser.


Att läsa Allt långsamt är dock inte det lättaste. På framsidan av pocketutgåvan står det att den med sina 628 sidor är för kort. Det är fel: den är för lång. Efter halva boken är jag övermättad och det spelar ingen roll hur briljant Lowden är, jag har tappat fokus.


Allt är en samling av kortare notiser, dikter, dialoger, listor, texter, citat och post-itlappar. De enda sammanhållande faktorn, förutom språket, är kronologin i form av veckodagar under tre år. Allt är åndå en av de bästa och inspirerande svenska romaner som kommit på flera år. Martina Lowden är supercool. Glöm inte bort att lyssna på P1 den 29:e. ("Är du så här på riktigt också?")


Tänkte nu ta mig an Gun-Britt Sundströms Maken, och jag inte smälter ute på gräsmattan vill säga.

 
 
La Bibliofille

La Bibliofille

26 juli 2008 21:55

Vu tycks vara ganska samstämmiga i vårt tycke om "Allt": något lång, men vilket språk, vilken stilistik, mums!

http://www.labibliofille.blogspot.com

 
L.

L.

28 juli 2008 01:31

Det var jag som skrev det där. Är för trött.. ;)

http://avantgardet.blogspot.com

 
L.

L.

28 juli 2008 01:33

Herregud, jag menade att vi har samma åsikt.
Den är bra och hur bra som helst, men för lång.
NU: godnatt från en förvirrad tröttmössa.

http://avantgardet.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese - 2 juli 2009 18:33

Hoppas du har det bra i Kongo!  

Av Therese - 14 maj 2009 18:24

Världens finaste!

Av Therese - 19 april 2009 17:54

I helgen har jag läst Marie Jungstedts debutroman "Den du inte ser". Fascinerande eftersom att jag läst alla de påföljande i okänd ordning. Vad gäller själva kriminalhistorien så spelar det egentligen ingen roll. Det trixiga blir de ganska omfattande...

Av Therese - 9 april 2009 17:56

Göran Greider har två sidor. En i vilken han är en högljudd debattör och en där han är en lugn och ödmjuk trädgårdsvän. Om jag inte missminner mig har jag tidigare skrivit om hans fantastiska landskapsskildringar i "Fucking Sverige". Nu är det som om...

Ovido - Quiz & Flashcards