Direktlänk till inlägg 22 juli 2008

Tio böcker du måste läsa innan du dör

Av Therese - 22 juli 2008 18:28

Två av mina favoritbloggare Avantgardet och La Bibliofille har författat fin-fina upplagor av denna utmaning. Jag har suftat runt och hittat lite olika skolor i hur man kan hantera en utmaning som denna. Jag har sett de som klurat i flera veckor, de som bara tagit barnböcker och skrivit mer i bemärkelsen "Tio böcker som påverkat mig mest" och de som snarare tagit tio hela genrer. Min stategi har varit brainstorming. Jag bestämde mig för att förutsättningslöst skriva ner böcker som jag associerar till när jag tänker kring utmaningen. En del känns självklara, andra vet jag inte varför de kom med, men som flera kloka bokbloggare skrivit kan listor som denna vara synnerligen föränderliga. De här var de tio första böckerna som dök upp i tankarna:


Maria Gripe - Agnes Cecila

Iselin C Herman - Prioritaire

Karin Holmberg - Det kallas kärlek

Joyce Carol Oates - Vintersolstånd

Åsa Moberg - Simone och jag

Carina Rydberg - Den högsta kasten

Astrid Lindgren - Allra käraste syster

Linda Olsson - Nu vill jag sjunga dig milda sånger

Edit Södergran - Samlade dikter

Lewis Caroll - Alice i underlandet


 
 
La Bibliofille

La Bibliofille

22 juli 2008 21:05

Skoj att Du ville hänga på! Jag tycker också om Prioritaire :)

http://www.labibliofille.blogspot.com

 
L.

L.

23 juli 2008 00:36

Ja, det är svårt att författa listan.
Den är ständigt föränderlig.
Kul att vi delar Edith Södergran.
Linda Olsson är jag intresserad av, fick den av min styvmamma i födelsedagspresent men har hittills inte läst den. Kanske dags nu?

http://avantgardet.blogspot.com

 
L.

L.

23 juli 2008 00:41

.. och så blir jag glad av att bli omnämnd som en favoritblogg. Tackar ödmjukast.

http://avantgardet.blogspot.com

 
Emm

Emm

23 juli 2008 12:37

Oh ja Edith Södergran är så bäst! :)

http://lasdagboken.wordpress.com

 
Ingen bild

Lotta

23 juli 2008 21:20

Resultat:

Du er Mummipappa! Du er en drømmer og du drømmer deg ofte bort og inn i eventyr. Du er også en håpløs romantikker.

14.81% har falt innenfor denne kategorien.

 
La Bibliofille

La Bibliofille

23 juli 2008 21:36

Naturligtvis vill jag, liksom L., tacka för det mycket hedersamma omnämnandet "favoritbloggare", det betyder mycket för mig! Vill samtidigt återgälda Dig genom att komplementera Dig för din mycket tjusiga blogg, tapeterna är otroligt vackra, liksom fotografiet!

http://www.labibliofille.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese - 2 juli 2009 18:33

Hoppas du har det bra i Kongo!  

Av Therese - 14 maj 2009 18:24

Världens finaste!

Av Therese - 19 april 2009 17:54

I helgen har jag läst Marie Jungstedts debutroman "Den du inte ser". Fascinerande eftersom att jag läst alla de påföljande i okänd ordning. Vad gäller själva kriminalhistorien så spelar det egentligen ingen roll. Det trixiga blir de ganska omfattande...

Av Therese - 9 april 2009 17:56

Göran Greider har två sidor. En i vilken han är en högljudd debattör och en där han är en lugn och ödmjuk trädgårdsvän. Om jag inte missminner mig har jag tidigare skrivit om hans fantastiska landskapsskildringar i "Fucking Sverige". Nu är det som om...

Ovido - Quiz & Flashcards