Direktlänk till inlägg 1 juli 2008

Avbruten: Kafka på standen

Av Therese - 1 juli 2008 18:47

Haruki Murakamis bok Kafka på standen är en sån där som alla recencenter, alla andra med självaktining och övriga litterära förståsigpåare hyllar högt över kristallkronorna. Romanen handlar om 15-årige Kafka Tamaru som reser bort från sin far och sitt hem för att irra runt i Japan. Den andra huvudpersonen är Nakata som är gammal och kan prata med katter och bara har en halv skugga. Berättelsen hoppar mellan nutid, dåtid, historia, filosofi, myter, litteratur och verklighet. So far so good! Men den är ändå såååå tråkig.


I Svenska Dagbladet skrev man att "Han hör till de författare som tilldelas årslånga stipendier för att sitta och skriva ostört vid elituniversitet i USA" ... och det märks! Han har nog suttit för länge och pillat. De första 200 sidorna av Kafka på standen är pretentiöst överarbetade.


Jag har efter moget övervägande lagt boken åt sidan och resten av veckan ska jag ägna mig är betydligt mer lättillgänglig underhållning.

 
 
Ingen bild

Lotta

7 juli 2008 22:10

Lite dåligt med uppdatering här tycker jag..

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese - 2 juli 2009 18:33

Hoppas du har det bra i Kongo!  

Av Therese - 14 maj 2009 18:24

Världens finaste!

Av Therese - 19 april 2009 17:54

I helgen har jag läst Marie Jungstedts debutroman "Den du inte ser". Fascinerande eftersom att jag läst alla de påföljande i okänd ordning. Vad gäller själva kriminalhistorien så spelar det egentligen ingen roll. Det trixiga blir de ganska omfattande...

Av Therese - 9 april 2009 17:56

Göran Greider har två sidor. En i vilken han är en högljudd debattör och en där han är en lugn och ödmjuk trädgårdsvän. Om jag inte missminner mig har jag tidigare skrivit om hans fantastiska landskapsskildringar i "Fucking Sverige". Nu är det som om...

Ovido - Quiz & Flashcards