Direktlänk till inlägg 31 januari 2008

Lessing och egyptisk censur

Av Therese - 31 januari 2008 18:55

En bokmässa i den egyptiska huvudstaden Kairo har drabbats av censur. Ingen förklaring har givits. Förutom Milan Kunderas "Varats olidliga lätthet"

har böcker som Ibrahim Badis "Kärlek i Sauduarabien" och Hanan Shaykhs "Kvinnor av sand och myrrha" vilken skildrar en lesbisk relation förbjudits. Av någon egentligen ganska uppebar anledning blir jag genast sugen på att läsa dessa författare från Sauduarbien respektive Libanon.


Jag tror inte att någon av böckerna finns på svenska ännu. Jag har inte lyckats hitta dem iallafall. Hanan Shaykh har dock skrivit "Beirut blues" som finns översatt till svenska. Denna handlar om Asmahan som skriver brev till en vän i exil, till älskare och till Billie Holiday för att ge mening åt sitt liv och för att belysa det pågående kriget.


Idag fick också fantastiska Doris Lessing sitt nobelpris. Jag är helt förälskad i den här bilden från Reuters nyhetsbyrå.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese - 2 juli 2009 18:33

Hoppas du har det bra i Kongo!  

Av Therese - 14 maj 2009 18:24

Världens finaste!

Av Therese - 19 april 2009 17:54

I helgen har jag läst Marie Jungstedts debutroman "Den du inte ser". Fascinerande eftersom att jag läst alla de påföljande i okänd ordning. Vad gäller själva kriminalhistorien så spelar det egentligen ingen roll. Det trixiga blir de ganska omfattande...

Av Therese - 9 april 2009 17:56

Göran Greider har två sidor. En i vilken han är en högljudd debattör och en där han är en lugn och ödmjuk trädgårdsvän. Om jag inte missminner mig har jag tidigare skrivit om hans fantastiska landskapsskildringar i "Fucking Sverige". Nu är det som om...

Ovido - Quiz & Flashcards