Alla inlägg den 28 januari 2008

Av Therese - 28 januari 2008 21:05

 

Det var svårt att skriva denna Bokfemma som handlar om filmatiserade böcker. Jag ser inte så mycket film. Efter en stunds funderande har jag dock bestämt mig.


Elfriede Jelinek – Pianisten

Även om jag är en stor fan av allt Elfriede Jelinek har skrivit (jag har till och med läst noveller av henne på tyska) tycker jag nästan att denna filmatisering av Michael Haneke överträffar boken. Erika, pianolärare i Wien, besöker porrbiografer, träffar ung student och allt blir surrealistism och morbid voyeurism.


Christina Herrström – Glappet

Ella och Josefin är mina hjältar, både i bok och i film. En bok som jag läser ungefär en gång per år och blir lika fascinerad varje gång. Filmen, eller serien som det egentligen är, finns på DVD och står högt på önskelistan.


Maria Gripe - Agnes Cecilia en sällsam historia

Stämningen och miljöerna är helt fantastiska både i filmen och boken. Stina Ekblad i rollen som styvmor är värd allt beröm.


Roald Dahl – Kalle och chokladfabriken

... hör egentligen inte till mina favoriter bland Roald Dahls böcker. Men Johnny Depp är så bra som Willy Wonka att den kommer med här ändå.


D.H Lawrence – Lady Chatterlays älskare

Kommentarer överflödiga. Filmatiseringen avser den från år 1981 med Sylvia Kristel. Det kom även en fransk filmatisering år 2006, vilken jag inte har kommit mig för att se. Lite kuriosa om boken är att den, enligt Wikipedia, på grund av de erotiska skildringarna över klassgränser och det råa språket (fuck, fucked, fucking) var förbjuden i flera länder (den publicerades privat i Florens år 1928), och under många årtionden fick den bara publiceras censurerad. I Storbritannien utkom den första gången år 1960 sedan den samma år friats av en domstol efter en lagändring. I Australien var till och med en bok som beskrev den rättegången förbjuden.

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards