Direktlänk till inlägg 27 januari 2008

Krammärkning

Av Therese - 27 januari 2008 12:09

Vilda förlag har krammärkning på sina barnböcker, vilka för övrigt passar precis lika bra för vuxna (med eller utan barn) som har en förkärlek till bra barn- och ungdomslitteratur. Förlaget har som vision att:

  • Ge ut böcker som hjälper barn och vuxna att visa och känna empati, medmänsklighet och praktisk demokrati.
  • Ge ut böcker som normaliserar nya och fria könsroller.
  • Ge ut böcker som medverkar till en större frihet för individen att skapa sin egen identitet utan att vara fastlåst av normer och traditioner.

Under 2007 gav de bland annat ut boken "Magic, Cilla och Baby. Ramsor om killar, tjejer och grejer" som fick såhär fin kritik av Dagens ETC: "Nu kommer äntligen en modern abc-bok som passar både små och stora. I Eva Lundgrens alfabet färdas läsaren mellan de glada vilda känslorna och de ledsna hemliga – samtidigt som ämnen som empati, normal/onormal, sexualitet och utanförskap berörs."

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese - 2 juli 2009 18:33

Hoppas du har det bra i Kongo!  

Av Therese - 14 maj 2009 18:24

Världens finaste!

Av Therese - 19 april 2009 17:54

I helgen har jag läst Marie Jungstedts debutroman "Den du inte ser". Fascinerande eftersom att jag läst alla de påföljande i okänd ordning. Vad gäller själva kriminalhistorien så spelar det egentligen ingen roll. Det trixiga blir de ganska omfattande...

Av Therese - 9 april 2009 17:56

Göran Greider har två sidor. En i vilken han är en högljudd debattör och en där han är en lugn och ödmjuk trädgårdsvän. Om jag inte missminner mig har jag tidigare skrivit om hans fantastiska landskapsskildringar i "Fucking Sverige". Nu är det som om...

Ovido - Quiz & Flashcards