Direktlänk till inlägg 3 augusti 2008

Bokutmaning - Bokstav A

Av Therese - 3 augusti 2008 19:50

Bokfemmans Malin har sedan en tid tillbaka en ny bokstavsutmaning. Jag har aldrig kommit mig för att prova, men den här gången så. Idèn med utamningen är att man ska skriva en bok, en författare och en litterär karaktär på den givna bokstaven.


Författare på A: Susanna Alakoski. Korad till segrare, delvis på grund av Svinalängorna, men framförallt för hennes superba sommarprat förra året. (Jag har förresten även själv insett hur fixerad jag verkar vara av sommarpratare. Jag kanske ska göra motsvarande utmaningar med sommarpratare. Finns det någon som är lika nördig? Häromdagen tänkte jag på hur fantastiskt det skulle vara att ha en egen hemsida för alla som vill göra ett eget sommarprat. Vore det inte jätteroligt? Jag la dock ner projektet när jag började fundera på det här med upphovrätt och musik)


Bok på A: Amerikansk aptit av Joyce Carol Oates. Jag är ett hängivet Oates-fan, dock har jag en förkärlek till hennes äldre böcker och hinner inte med att läsa att som hon gjort de senaste åren. Hon är helt fenomenal på att skiva mycket, och har själv sagt att hon hela sitt vuxna liv endast sover cirka tre timmar per natt. Oates är mest känd för historier och människoöden som påvisar bräckligheten och vad som finns under ytan i den amerikanska drömmen. Hon har utvecklat temat i ett flertal, de flesta, av hennes titlar men jag vågar nog säga att Amerikansk aptit var först och är bäst.


Litterär karaktär på A: Jämt och omöjligt att avgöra vinnaren av Alberte i Cora Sandels Alberteserie och Alice i Lewis Carolls Alice i underlandet.

 
 
asapasa

asapasa

3 augusti 2008 21:55

Intressanta val- måste erkänna att jag aldrig har läst något med Oates, alla skriver så varmt om henne....

http://www.asapasa.wordpress.com

 
L.

L.

4 augusti 2008 04:02

Jag har Svinalängorna hemma. Hittade på Emmaus, inbunden, för 30 kr.
Har dock inte läst den ännu, tack för påminnelsen.

http://avantgardet.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese - 2 juli 2009 18:33

Hoppas du har det bra i Kongo!  

Av Therese - 14 maj 2009 18:24

Världens finaste!

Av Therese - 19 april 2009 17:54

I helgen har jag läst Marie Jungstedts debutroman "Den du inte ser". Fascinerande eftersom att jag läst alla de påföljande i okänd ordning. Vad gäller själva kriminalhistorien så spelar det egentligen ingen roll. Det trixiga blir de ganska omfattande...

Av Therese - 9 april 2009 17:56

Göran Greider har två sidor. En i vilken han är en högljudd debattör och en där han är en lugn och ödmjuk trädgårdsvän. Om jag inte missminner mig har jag tidigare skrivit om hans fantastiska landskapsskildringar i "Fucking Sverige". Nu är det som om...

Ovido - Quiz & Flashcards