Alla inlägg den 18 maj 2008

Av Therese - 18 maj 2008 20:42

Linda Skugge verkar ha gjort en helomvändning. Från att ha varit en av de unga och radikala feministernas förebild (en av mina stora förebilder i slutet av 90-talet) genom bland annat Fittstim och debatten som följde är hon nu allt annat än detta. Hennes energi verkar främst gå åt till att skriva kokböcker för barn och motarbeta de som inte blev som henne. Dock måste jag kommentera den DN-intervju som jag just länkade till. Skugge har nyligen flyttat till Sollentuna varpå den inskränkta innerstadsreporten självklart måste fråga om hon inte blir isolerad. Den här typen av frågor är så dumma att jag inte ens orkar bemöta dem.. för det förstår ju vem som helst att de över åtta miljoner svenskar som inte bor inne i Stockholm är isolerade... Det är vid sådana här stunder jag påminns om varför jag kategoriskt vägrat DN! Förresten är resten av frågorna i intervjun också dumma!



Alma skrev ett bra inlägg om detta. Läs!

Av Therese - 18 maj 2008 20:19

Åsa Moberg har skrivit en alldeles fantastisk bok om sig själv, Simone de Beauvoir och sin relation till densamma. Boken kom ut för ganska länge sedan, år 1996, och har stått och samlat damm i min bokhylla i säkert fem år. Föga anade jag hur bra den faktiskt är. Moberg gör en personlig betraktelse samtidigt som hon redogör för många av de Beauvoirs centrala resonemang. Jag hade nästan glömt bort hur bra de Beauvoir är och Det andra könet ligger nu i min att läsa-hög.


Jag tänkte även alldeles snabbt avråda er som förälskade er i Jeffrey Eugenides Pulitzervinnare Middlesex från att läsa hans tidigare roman Dödens jungfrur. Middlesex är helt fantastisk medan Dödens jungfrur är tråkigt skriven med osympatiska berättarjag. Om historien tilltalar dig; unga män besatta av mystiska systrar som begår självmord en efter en; rekommenderas Sofia Coppolas filmatisering av densamma varmt.

Ovido - Quiz & Flashcards