Direktlänk till inlägg 23 september 2008

Claire Castillon - Insekt

Av Therese - 23 september 2008 18:29

Insekt är en novellsamling med 19 noveller som hålls samman av temat mor-dotter-relationer. Som sig bör när fransmän ("franskvinnor") skildrar relationer är det något suspekt, surrealistiskt och destruktivt. Ibland blir det så surralistiskt att läsaren distanserar sig och det blir en normliseringsprocess. Samtidigt så är det nog meningen. Man måste kunna se något mer i novellerna än nyförlösta mödrar som adopterar bort sitt barn och fettsuger sig för att dölja vad som hänt eller att det modern är mest upprörd över gällande sin dotters död är att hon hade fett hår när hon dog. Även om Castillon ibland är rå och sarkastisk så finns det en kärna som är ömtålig och humoristisk.


Insekt är en av de bättre novellsamlingarna som jag har läst. Jag brukar inte var någon novell-människa men Castillon, Lyssnerskan (Tove Jansson) och Natten innan de hängde Ruth Ellis (Margaretha Strömstedt) har fått mig att börja fundera på mitt epitet.



 
 
La Bibliofille

La Bibliofille

26 september 2008 10:16

Läser Du också Jorge Luis Borges Biblioteket i Babel eller Fiktioner så blir Du omgående en inbiten novellofil!

http://www.labibliofille.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese - 2 juli 2009 18:33

Hoppas du har det bra i Kongo!  

Av Therese - 14 maj 2009 18:24

Världens finaste!

Av Therese - 19 april 2009 17:54

I helgen har jag läst Marie Jungstedts debutroman "Den du inte ser". Fascinerande eftersom att jag läst alla de påföljande i okänd ordning. Vad gäller själva kriminalhistorien så spelar det egentligen ingen roll. Det trixiga blir de ganska omfattande...

Av Therese - 9 april 2009 17:56

Göran Greider har två sidor. En i vilken han är en högljudd debattör och en där han är en lugn och ödmjuk trädgårdsvän. Om jag inte missminner mig har jag tidigare skrivit om hans fantastiska landskapsskildringar i "Fucking Sverige". Nu är det som om...

Ovido - Quiz & Flashcards