Direktlänk till inlägg 22 september 2008

Uppdatering

Av Therese - 22 september 2008 18:17

Oj, oj, oj... nu har det gått så långt att jag till och med glömt bort mitt lösenord hit. På tredje försöket lyckades dock mina blogg-hjärnceller ta sig samma och skriva rätt.


Eftersom det är min blogg så tänker jag inte be om ursäkt för att jag försummat denna under en ansenlig tid. Vad gäller läsandet har jag egentligen läst två böcker som jag tyckte mycket om. Vi tar dem i tur och ordning:


1) Monika Björk: Audreyflickorna.

Boken påminner mycket om underbara Underbara kvinnor vid vatten, fast med lite fler karaktärer och inte så subtila relationsskildringar. Audreyflickorna är bra därför att den förutom det här nattbad-ö-liv-espresso-temat också diskuterar 70-talets kvinnorörelse och mediekritik. Dessutom har alla personer söta smeknamn som Calypso, Kanelblomman och Sminkdosan.


2) Leila Aboulela: Minaret.

Jag läste någonstans att Aboulelas första roman, som för övrigt inte översatts till svenska, kallades den första Väst-Europeiska halal-romanen. Inte för jag har förstått mig på om det är en genre och om det i så fall finns någon mening med den... men det var ändå lite lustigt. Minaret handlar om  Najwa som växte upp i Khartoum, Sudan. I Sudan var hennes familj moderna, rika och sekulära. När statskuppen skedde på 80-talet dömdes och avrättades fadern och familjen flydde till London där de blev flyktingar. I London finner Najwa så småningom stöd i den kultur och den religon som hon egentligen aldrig haft. Minaret är bra för att den ger perspektiv. Den är en röst i integrationsdebatten och samtidigt en ganska behaglig pendeltågsläsning. Den visar att det kan finnas flera sidor kring det här med att söka sitt ursprung först när man är tillräckligt långt borta från det och att den processen inte behöver innebära att man blir taliban på stört.


Om ni bor i Stockhomstrakterna och inte har något för er i veckan vill jag tipsa om Teater Moment i Gubbängen och deras upppsättning av Barabbas. Jag såg Mr Jekyll och Dr Hyde där och den var hur bra som helst. Är det förresten inte så att man bara måste älska en femtiotalslokal med teatersoppa?

 
 
Ingen bild

Lotta

24 september 2008 19:31

Wuhuuu you´re back =)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese - 2 juli 2009 18:33

Hoppas du har det bra i Kongo!  

Av Therese - 14 maj 2009 18:24

Världens finaste!

Av Therese - 19 april 2009 17:54

I helgen har jag läst Marie Jungstedts debutroman "Den du inte ser". Fascinerande eftersom att jag läst alla de påföljande i okänd ordning. Vad gäller själva kriminalhistorien så spelar det egentligen ingen roll. Det trixiga blir de ganska omfattande...

Av Therese - 9 april 2009 17:56

Göran Greider har två sidor. En i vilken han är en högljudd debattör och en där han är en lugn och ödmjuk trädgårdsvän. Om jag inte missminner mig har jag tidigare skrivit om hans fantastiska landskapsskildringar i "Fucking Sverige". Nu är det som om...

Ovido - Quiz & Flashcards