Direktlänk till inlägg 10 juni 2008

Våga flyga

Av Therese - 10 juni 2008 20:04

Jag maratonläste Lisa Jewells bok Våga flyga i förra helgens stekheta sol. Flera bokbloggare som tidigare skrivit upp Jewell har sågat denna bok. Läs till exempel Bokmosters eller Bookhousegirls kommentarer. Jag har tidigare bloggat om Ralphs party vilken jag var föga imponerad av. Jag måste erkänna att Våga flyga helt klart är min favorit bland Jewellböckerna. Till stor del beror det nog på att handlingen tilltalar mig. (Jag är en sucker för husteman vilket jag skrivit om förut)


Huvudpersonerna i Våga flyga är Leah och hennes granne Toby. Leah sitter i sitt fönster och spanar på konstige Toby, konstige Tobys hus och konstige Tobys inneboende. Efter att Leah dumpats av sin indiske sambo lär hon känna Toby genom att en av hans hyresgäster får en hjärtattack och dör på gatan. Boken beskriver sedan Tobys inneboende och deras historier som Toby försöker luska ut eftersom han nu ska sälja huset. Parallellt löper historien om Leah samt den om relationen mellan Leah och Toby. Jag gillar den här boken. Jewell har utvecklat ett mycket mer sofistikerat och inte lika smetigt sätt att skriva historier på. Rekommenderas som underhållande och lättsam sommarläsning!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese - 2 juli 2009 18:33

Hoppas du har det bra i Kongo!  

Av Therese - 14 maj 2009 18:24

Världens finaste!

Av Therese - 19 april 2009 17:54

I helgen har jag läst Marie Jungstedts debutroman "Den du inte ser". Fascinerande eftersom att jag läst alla de påföljande i okänd ordning. Vad gäller själva kriminalhistorien så spelar det egentligen ingen roll. Det trixiga blir de ganska omfattande...

Av Therese - 9 april 2009 17:56

Göran Greider har två sidor. En i vilken han är en högljudd debattör och en där han är en lugn och ödmjuk trädgårdsvän. Om jag inte missminner mig har jag tidigare skrivit om hans fantastiska landskapsskildringar i "Fucking Sverige". Nu är det som om...

Ovido - Quiz & Flashcards