Direktlänk till inlägg 7 juni 2008

Vi skulle älska om vi bara kunde

Av Therese - 7 juni 2008 15:15

Hanna Wallstens andra bok Vi skulle älska om vi bara kunde spinner på något sätt vidare på debuten I närheten av solen. I båda fallen har jag haft höga förväntningar på böckerna och i båda fallen har de inte riktigt varit vad jag förväntat mig, och framförallt har inte baksidestexterna varit i närheten av en träffsäker beskrivning av boken. Om man inte tror det minsta på beskrivningarna där har man mer att vinna.


Wallstens starka sida är definitivt personskildringar. Båda hennes böcker innehåller ganska fina och djupa skildringar av människor och tragedier. Obearbetade händelser, trassliga relationer till allt och alla och diverse trauman genomsyrar stora delar av textmassan. Historierna är ganska bra och relativt oförutsägbara. Men det är något som fattas. De blir bara ännu en utläst bok som inte sätter något djupare spår. Jag har samma uppfattning om Wallstens romaner som jag har om Eva Lejonsommars; höga förhoppningar, böcker som inte är vad jag förväntade mig och som varken är jättebra eller dåliga.


En annan reflektion är; varför hyllar recensenter på exempelvis QX och likande tidningar/hemsidor ALLT bara det finns ett HBTQ-tema? Jag förstår att man uppskattar att det finns litteratur på temat, men hallå... Det finns bra och mindre bra litteratur inom allt!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese - 2 juli 2009 18:33

Hoppas du har det bra i Kongo!  

Av Therese - 14 maj 2009 18:24

Världens finaste!

Av Therese - 19 april 2009 17:54

I helgen har jag läst Marie Jungstedts debutroman "Den du inte ser". Fascinerande eftersom att jag läst alla de påföljande i okänd ordning. Vad gäller själva kriminalhistorien så spelar det egentligen ingen roll. Det trixiga blir de ganska omfattande...

Av Therese - 9 april 2009 17:56

Göran Greider har två sidor. En i vilken han är en högljudd debattör och en där han är en lugn och ödmjuk trädgårdsvän. Om jag inte missminner mig har jag tidigare skrivit om hans fantastiska landskapsskildringar i "Fucking Sverige". Nu är det som om...

Ovido - Quiz & Flashcards